اکسید آهن میکایی MIO

الیژیست(Micaceous Iron Oxide)

هماتیت (به انگلیسی: Hematite) که در متنهای کهن فارسی به نام شادنه، شادنج، حجرالدم، حجر هندی، آهن چینی، حجرالطور و شابانگ آمده است، با فرمول شیمیایی (Fe2O3) از مجموعه کانی هاست و محلول در اسید کلریدریک تغلیظ شده – با آب و اسید کلریدریک تمیز می‌شود. Fe:۶۹٫۹۴٪ O:۳۰٫۰۶٪ با انکلوزیون‌های Mn,Al,Ti و از نظر شکل بلور: فلسی – دانه‌ای – توده‌ای – نودولار – شعاعی -، رنگ: قهوه ای-قرمز- خاکستری سیاه – سیاه، شفافیت: نیمه شفاف – کدر(اپاک)، شکستگی: صدفی، جلا: فلزی – مات، رخ: ندارد، سیستم تبلور: رمبوئدریک و در رده‌بندی اکسید است و منشأ تشکیل آن ماگمائی – هیدروترمال – است.همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن الیژیست- گوتیت – لیمونیت – پیروفانیت -ایلمنیت -مگنتیت – کرومیت- سیدریت- لیمونیت- مگنتیت- پیریت- کوارتز و غیره دگرگونی – رسوبیاالیت – پسودومرف برش سنگ آن به صورت سنگ ظریف در زینت آلات مصرف می‌شود. است کاربرد آن: از کانسارهای مهم آهن است. پودرآن دررنگ سازی و ضدزنگ مصرف دارد و، از نظر ژیزمان شکننده و فلسی – پهن و کوتاه – رومبوئدری – ماکل فراوان است
علارغم ترکيب شيميايي مشابه کانيهاي اوليژيست و هماتيت، اوليژيست يک نوع خاصي يا پلي مورف هماتيت است که به آن ميکاي هماتيتي يا هماتيت ميکايي مي گويند.
اوليژيست به صورت کاملاً براق با جلاي فلزي مشخص و فلسي و ورقه اي در نمونه دستي و به صورت براق در زير ميکروسکوپ ديده مي شود.
نقطه ذوب هماتيت 1538 درجه است و با توج به اينکه اليژيست نوعي هماتيت است، دماي ذوب آن نيز همان دماي ذوب هماتيت خواهد بود.

اکسید آهن میکایی یا (MIO) به دلیل داشتن ذرات صفحه ای شکل با همپوشانی یکدیگر سطحی مقاوم و مستحکم در مقابل نفوذ عناصر مخرب ایجاد می کند.

اکسید آهن میکایی (MIO) به عنوان لایه استری در تولید پوششهای مقاوم و ضد وردگی در تاسیسات دریایی و مکان هایی که میزان خوردگی تخریب آنها از حد مجاز بالاتر است کاربرد دارد.

این ماده از لحاظ کیفیت با محصولات اروپایی رقابت می کند و دارای مشخصات مشابه و برتر می باشد

MIO در صنایع رنگ سازی ( رنگ های صنعتی ، رنگ های دریایی ، اپوکسی ، ضد زنگ ، رنگ های مقاوم ، کف سالن ها ) و در صنایع ساینده همانند ( گل حفاری ، خطوط لوله های دریایی و سکوهای نفتی ) کاربرد دارد.

کاربرد رنگ میانی اپوکسی( MIO) بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمید طراحی گردیده است. از ویژگی های آن می توان به درصد جامد حجمی مناسب به منظور لایه حد واسط آستر و رنگ رویه جهت افزایش ضخامت، طول عمر و مقاومت بیشتر رنگ در برابر عوامل جوی و بهبود خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی سیستم رنگ نام برد.این رنگ بعنوان آستری ولی ترجیحا” بعنوان لایه میانی جهت سطوح سازه های صنعتی مورد استفاده قرارمی گیرد . از مقاومتهای بسیار خوب در مقابل عوامل جدی و شرایط نیرو گاهی برخوردار است و به دلیل ساختار اکسید آهن بکار رفته درآن از نفوذ رطوبت و گازهای موجود به سطح فلز بخوبی ممانعت می کند . ازدیگر خواص خوب این محصول تقویت مقاومت های مکانیکی سیستم رنگ اعمال شده روی سطح می باشد که معمولا بصورت سه لایه توصیه می گردد.

کاربردMIO در رنگ میانی اپوکسی

این پوششـهای دو جزیی از نوع اپوکسی های سخت شونده با پلی آمید هستند و جهت پوشش میانی در یک سیستم برای سطوح خارجی مخازن، اسکلتهای فلزی، خطوط لوله کارخانجات شیمیایی، پالایشگاه ها، مناطق ساحلی کنار دریا و سطوح بتوني مورد استـفاده قرار می گیـرند. بخاطـر خاصـیت ورقه ای بودن پیگـمنت MIO، این پوشـشها مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ پذیری آب دارند و از سوی دیگر بعلت سطح براق و زبر، در صورت استفاده بعنوان پوشش رویه، جلوه زیبایی روی سطح ایجاد می نمایند. در صورت نیاز می توان از پوششهای رویه اپوکسی یا پلی یورتان ( با توجه به شرایط محیط مورد استفاده ) جهت ایجاد سطحی براق استفاده نمود.

مشخصات-الیژیست